Som boligeier eller boligkjøper er det viktig å ha oversikt over de forskjellige avgiftene som påløper. En av de vanligste avgiftene man må forholde seg til er kommunale avgifter.
Dette er en avgift man betaler til kommunen man bor i for vann og avløp, septikgebyr dersom man har septiktank, feiing og kontroll av pipe eller ildsted, samt gebyr for renovasjon (søppeltømming).
I dette innlegget vil du få svar på følgende: hva er kommunale avgifter, hvordan de beregnes og hvordan betales kommunale avgifter ved flytting.
Hva er kommunale avgifter?
Kommunale avgifter er en avgift som inneholder en rekke ulike tjenester som kommunen yter til sine innbyggere. Disse tjenestene omfatter blant annet vann og avløp, septikgebyr, feiing og kontroll av pipe eller ildsted, og renovasjon, altså tømming av matavfall, papp, plast og restavfall.
Hvordan beregnes kommunale avgifter?
Vann- og avløpsgebyrene er delt inn i to deler; et fastbeløp og et forbruks basert beløp. Dersom man har vannmåler vil man betale for det faktiske vannforbruket, mens hvis man ikke har vannmåler blir forbruket beregnet ut fra antall kvadratmeter på boligen.
Det er vanlig at kommunene har forskjellige satser for de ulike tjenestene som inngår i kommunale avgifter, så det kan være lurt å sjekke din kommunes nettside for å få oversikt over hva du betaler for.
Hvordan betaler man kommunale avgifter?
Kommunale avgifter faktureres vanligvis månedlig, kvartalsvis, eller årlig, så årsprisen kan bli delt opp i to, fire eller tolv betalinger, avhengig av kommunens standard.
Som regel blir det sendt faktura i posten eller E-faktura rett i banken til den som eier boligen.
Kommunale avgifter ved flytting
Dersom du skal flytte, er det vanlig at kommunale avgifter deles opp mellom kjøper og selger. Hvis du flytter inn i ny bolig midt i måneden, vil kommunale avgifter bli delt på to. Hvis du flytter inn den 20. i måneden vil du betale for 10 dager, der måneds beløpet deles på 30 og multipliseres med 10.
Flytter du inn i slutten av måneden har selger høyst sannsynlig allerede betalt regningen for den måneden, om selger har delt regningen på 12 måneder selvfølgelig, da kan du betale rett til selger eller det kan gå igjennom oppgjøret til boligkjøpet via megler.
Det er viktig å merke seg at dersom du ikke betaler kommunale avgifter, kan du få inkassovarsel og til slutt tvangsinnfordring av kommunen.
Morrow Bank Mastercard
Fordeler med kredittkortet
- Gebyrfritt og ingen årsavgift
- Opptil 100.000 kr i kredittgrense
- Reise- og avbestillingsforsikring
- Inntil 50 dager rentefritt
- 4% bonus hos Komplett.no
- 2 % bonus ved kjøp av varer på nett (steder som er registrert som e-handelvirksomhet av Mastercard).
- 1 % bonus på andre kjøp
Annonse
Låneeksempel: Effektiv rente 24,42 %, 12 000 kr o/12 md, kostnad 1 481 kr, totalt 13 481 kr.
Hvordan kan du redusere kommunale avgifter?
Det kan være lurt å undersøke om det er mulig å redusere de kommunale avgiftene på din bolig. Hvis du for eksempel installerer en vannmåler på boligen din, kan du spare mye penger på vann- og avløpsavgiften, eller du kan ende opp med å betale mer om du dusjer eller vasker mye klær, eller bruker mye vann til for eksempel basseng hvor det kan gå 2000 liter.
Du kan også redusere renovasjonsavgiften ved å kildesortere og gjenvinne avfallet ditt på en god måte. Kommunene tar mer betalt om du har større restavfalls dunk enn den som er standard, så om du ikke kaster mye restavfall kan du spare penger på å redusere størrelsen.
Hvor mye koster kommunale avgifter?
Som nevnt tidligere vil dette avhenge av blant annet hvilken kommune du bor i, størrelsen på huset, om man har vannmåler eller ikke og størrelsen på restavfalls dunken.
Kommunale avgifter kan være så lave som 8000kr i året og så høye som 32.000kr, mens gjennomsnittet ligger på rundt 16.000kr i året.
Konklusjon
I dette innlegget har vi gitt deg en oversikt over hva kommunale avgifter er, hvordan de beregnes, og hva du bør være oppmerksom på ved flytting. Det er viktig å ha kontroll på hva du betaler i kommunale avgifter. Ta en titt på din kommunes nettside for å få oversikt over hva du betaler for og hvordan du kan redusere kostnadene.